חיסכון בעלויות הבנייה
טקסט

נקודה 6- תזמון רכש נכון להשגת חיסכון מקסימלי

תת פרק 6

ניהול נכון של מסע הרכישות לאורך חיי הפרויקט יניב נקודות חיסכון רבות.

במהלך פרויקט בנייה נעשות פעולות רכש רבות. חלקן הן פעולות הנופלות לקטגוריית מכרזי הקבלנים וחלקן נופלות לקטגוריית רכש החומרים והמוצרים.

בשתי הקטגוריות זמן ביצוע המשימות הוא קריטי, וביצוע משימות אלו מאוחר מדי ובעיתוי לא נכון, יגרום לנו לפספס הזדמנות לחסוך כסף.

בקטגוריית מכרזי הקבלנים, יש לבצעם מספיק זמן לפני תחילת העבודות של בעלי המקצוע על מנת לאפשר לכל בעל מקצוע ללמוד את תכניות הפרויקט, להעיר הערות, ולתכנן את מהלך העבודה.

בקטגוריית רכש החומרים והמוצרים צריך לזכור שאת רובם הספקים לא מספקים מיד, ולחלקם זמן אספקה ארוך. יש להזמין את המוצרים ואת החומרים מספיק זמן לפני הצורך בהם, שכן אם לא הפרויקט יתעכב ובעלי המקצוע לא יוכלו להתקדם בעבודתם.

תכנון לוח זמני הרכש לפרויקט יכול להעניק יתרון עצום הן במניעת עיכובים והן בחיסכון הכולל של הפרויקט.

אם נתחיל את תהליך הרכש עם קבלת היתר הבנייה, נוכל להתוודע למבצעים, לניקויי מלאי ולהנחות אצל ספקים רבים, וכן יהיה לנו די זמן להסתובב באולמות תצוגה ואצל הספקים השונים. 

דוגמה פשוטה לכך ניתן למצוא בקטגוריית אריחי ריצוף; לעתים, ריצוף העולה 150 שקלים למ"ר, נמכר בחצי ואף בפחות. המחיר של אותו מוצר שנשאר ממנו כמות קטנה במלאי, אם נשכיל להתחיל את תהליך הרכש עם קבלת היתר הבנייה, נוכל ליהנות מכל אותם מבצעים, ולרכוש מוצרים בעשרות אחוזים פחות ממחירם הרגיל.

הטבלה הבאה ממחישה, בעזרת 3 דוגמאות, את החיסכון הפוטנציאלי ברכש שמתוזמן נכון:

ניתן ללמוד מהטבלה שרכש מתוזמן נכון יכול לחסוך סכום ניכר מעלות המוצרים.

חיסכון בסך 48,940 ₪ בשלוש קטגוריות בלבד, הוא חיסכון גדול מאוד ומעיד על תהליך רכש מתוזמן היטב.

הכלל ברכש הוא פשוט מאוד, ככל שנקדים להתחיל את תהליך הרכש, כך יהיה לנו זמן רב יותר להיחשף למבצעים ועודפים.

כמו כן, חשוב לזכור שזמני אספקה של מוצרים מסוימים יכולים לנוע בין שבוע אחד לשלושה חודשים ואף יותר, לכן חשוב לזכור את נושא התזמון כגורם שימנע ימי עיכוב והמתנה לבעלי המקצוע השונים.

Pen
>