חיסכון בעלויות הבנייה
טקסט

נקודה 3- תיאום תכניות ככלי לחיסכון

תת פרק 3

בהמשך לממצאים שהוזכרו בעמודים קודמים המבוססים על מחקר שביצע המכון הלאומי לחקר הבנייה, אשר בחן את הגורמים השורשיים לחריגות בתקציב בנייה עולים הנתונים הבאים:

"הגורמים לחריגות בתקציב חולקו לקטגוריות אב. מניתוח הגורמים לפי החלוקה לקטגוריות עולה כי ההשפעה על 43% מהגורמים לחריגות בתקציב נמצאת ברמת הפרויקט, ומקורה בהתייחסות מזלזלת (זילות) כלפי מסמכי המכרז...."

עוד עולה בהקשר לנושא זה: "מומלץ לתגבר את צוות התכנון מטעם המזמין בפונקציה מוגדרת היטב של בקרת מסמכי המכרז..."

המחקר בוצע ע"י המכון הלאומי לחקר הבנייה (מיסודם של; משרד הבינוי והשיכון, הטכניון-מכון טכנולוגי לישראל והפקולטה להנדסה אזרחית סביבתית), אשר מטרתו הראשית היא להצביע על הגורמים השורשיים העיקריים לחריגות בתקציב של פרויקטי בינוי ותשתיות. ומטרתו המשנית, היא לאמוד את שיעורי החריגה בארץ בצורה מספרית. המחקר נערך ע"י פרופ"ח יחיאל רוזנפלד, שבתאי יוקלה,Ms.c.

קישור למחקר המקורי- גורמים שורשיים לחריגות בתקציב של פרויקטי בנייה.

תיאום תכניות הוא תהליך תכנוני, שמטרתו לוודא שכל תכניות הבית (אדריכלות, קונסטרוקציה, חשמל, אינסטלציה ועוד) יתוכננו בהתאמה זו לזו, ובמהלך הפרויקט, אחת לפרק זמן ייעשה שוב תיאום מלא ביניהם.

תהליך זה למעשה מאתר סתירות בתכניות, מאפשר למתכננים השונים לתת ביטוי בתכניותיהם לתכנון של המתכננים האחרים, ובעיקר מאתר בעיות ותקלות "על הנייר" במקום בשטח. כל תקלה או בעיה המאותרת על התכניות טרם שלבי הביצוע, חוסכת כסף רב לבונה.

עפ"י רוב, תקלות בשטח מתגלות תוך כדי ביצוע העבודות או לאחר סיומן; אז תיקון ידרוש פירוקים, הריסות ובנייה מחדש, פעולות שיעלו כסף רב לבונה. 

בבתים רבים שבהם לא מבצעים תהליך תיאום תכנון, או שהוא לוקה בחסר, עשויות להתגלות בעיות רבות בשטח. למשל, אם עלות תיקונה של בעיה עומד על כ-5,000 שקלים, ומוצאים 10 תקלות (פעמים רבות נמצאות הרבה יותר בעיות), הבונה יוציא לכל הפחות סכום של 50,000 ₪ רק כדי לתקן אותן, בעוד שאפשר היה לגלותן כבר בשלב תכנון ותיאום התכניות.  כמובן שעלות הבעיות משתנה. פתרון בעיה מסוימת יכולה להסתכם ב-1,000 ₪ ובעיה אחרת יכולה להסתכם ב-10,000 ₪. הכול בהתאם לסוג הליקוי או הבעיה.

על פי מחקר שבוצע ע"י האיגוד האמריקני להנדסה אזרחית אשר בחן 359 פרויקטים, נמצא כי 5% מסך העלויות בפרויקטים של בנייה הוקצו לצורכי ביצוע עבודות חוזרות. עבודות חוזרות הן עבודות שלא בוצעו על פי ייעודן, מטרתן או הגדרתן.

המחקר בוצע כדי לבחון את השפעת העבודות החוזרות על לוחות הזמנים ועל עלויות הפרויקט.

החברות שנכללו במחקר הן חברות גדולות, בעלות משאבים ויכולות ניהול גבוהות, לרוב אף יותר מאלו שניתן למצוא במגזר הבנייה הפרטית בישראל.

קישור למקור המחקר.

להערכתי, עלות העבודות החוזרות במרבית הפרויקטים במגזר הבנייה הפרטית בישראל,  גבוהה בהרבה מ-5%.

להלן 2 דוגמאות פשוטות לתקלות שנבעו מהיעדר מנגנון תיאום תכניות

דוגמה 1: אינטרפוץ ומפסק הדלקה באותו מיקום

הליקוי: אינטרפוץ ומפסק הדלקה קובעו בסמיכות יתר.

מהנדס החשמל ומהנדס האינסטלציה מתכננים את התכניות שלהם במקביל, וללא כל קשר ביניהם שכן אין כלל קשר בין עבודות החשמל ועבודות האינסטלציה ואף על פי כן, יש צורך בביצוע תיאום בין התכניות כי ידוע שלא ייתכן שמים וחשמל יהיו בסמיכות יתר, וקיים סיכון ממשי של הולכת מים בקרבת חשמל.

האחריות על תיאום התכניות חלה על מתכנן העל, האדריכל, והוא זה שאמור למנוע מצבים כגון מפסק הדלקת מאור המותקן מצדו האחד של מחיצת פנים של הבית (קיר בעובי 10 ס"מ) ומצדו האחר מותקן אינטרפוץ של המקלחת.

ברור לגמרי שכל תקלה מזערית באינטרפוץ עלולה לגרום לזרימה של מים לתוך מפסק ההדלקה, ולקצר בכל הבית.

יש להקפיד הקפדה יתרה שתהיה הפרדה מלאה בין מים וחשמל.

הזזה של 10 נקודות (בממוצע) תעלה 1,500 ₪ ואף יותר, תלוי בפרטי העבודה.

דוגמה 2: התנגשות של עמוד בטון בניאגרה סמויה

בתכנון של ניאגרות סמויות קיימות שתי אפשרויות. אפשרות אחת היא הרכבת הניאגרה על גבי הקיר וחיפויה בגבס תוך יצירת מדף עליון מעל הניאגרה.

האפשרות השנייה היא השקעה של הניאגרה בתוך חתך הקיר, כך שלמעשה הניאגרה כלל לא בולטת ממישור הקיר.

בחדרי שירותים קטנים שבהם יש משמעות לכל ס"מ, נהוג להשקיע את הניאגרה בחתך הקיר ובכך לחסוך את המקום של חיפוי הגבס מחוץ לקיר.

במקביל, וללא כל קשר, מתכנן מהנדס הקונסטרוקציה של הפרויקט את עמודי השלד, ולא אחת קורה שקבלן האינסטלציה מגיע להרכיב את הניאגרה הסמויה, הוא מגלה שהיא מוקמה במקום שבו קיים עמוד בטון, ואין כלל אפשרות להשקיע את הניאגרה הסמויה בתוך חתך הקיר, דבר שיגרום להרכבת הניאגרה מחוץ לקיר ולהקטנת חדר השירותים.

הנקודות הנ"ל מדגישות את החשיבות בתיאום התכניות כגורם למקסום איכות הפרויקט וכמובן ככלי מצוין לחסוך כסף, טעויות והתפשרויות.

זה מצריך גישה שונה ואחראית לפרויקט מצד כל העוסקים במלאכה, אך אין ספק שזהו צעד מתבקש ובעל תרומה אדירה לפרויקט, גם בהיבט הכלכלי, גם בהיבט האיכותי וגם בהיבט המקצועי.

התוצאה כמובן תתרום להצלחת הפרויקט.

Pen
>