חיסכון בעלויות הבנייה
טקסט

נקודה 5- הוצאות מיותרות על פרטים שנשכחו בפרויקט

תת פרק 5

דוגמה לתרשים המציג פרקי עבודות בנייה, אחוז העבודות שבוצעו ואחוז העבודות שנותרו לביצוע לאחר שבפועל בוצעה מסירה של כל אחד מפרקי הבנייה המוצגים:

סכום כסף נוסף שנוכל לחסוך נובע מכל הקשור לתכנון נכון של עבודות הפרויקט, ולהקפדה על כך שכל העבודות הדרושות לביצוע הפרויקט אכן נכללו והוגדרו.

אם נשכיל לפרוט את כל שלבי הפרויקט, ונקפיד לזהות את כל אותן עבודות קטנות שעלולות להישכח, ניצור עוד הישג ברמת חיסכון העלויות בפרויקט ונתרום רבות לאיכות הפרויקט.

אחד הדברים החשובים והעקרוניים בפרויקט הוא ההבנה שכל דבר בפרויקט חייב להיות מוגדר.

לכל פעולה, עבודה, מחשבה, החלטה או תקלה חייב להיות תיעוד מפורט, המסביר אותה באופן פשוט וברור.

תכנון הפרויקט ע"י גורם מקצועי יעזור רבות כדי להבטיח ביצוע חכם, מהיר וכלכלי.

להלן מספר דוגמאות שיעזרו לך להבין את חשיבות התכנון, וכיצד בפשטות רבה ניתן להבחין בעבודות שאינן מוגדרות מראש אלא תוך כדי הפרויקט, ובכך גם עלולות ליצור הוצאות נוספות. מנגד, אותן עבודות בקלות רבה יכלו להיכלל ולקבל את שיוכן לגורם מבצע כזה או אחר.

הבנת הקונספט עת תכנון הפרויקט יתרמו בייצור חיסכון משמעותי גם מזווית זו.

השלמת ביטון בגגות

בשנים האחרונות הולכת וגוברת הדרישה לגגות רעפים בעלי קורות גושניות, הבולטות ממישור חזיתות הבית.

קורות אלו נשענות על חלקם העליון של קירות מעטפת הבית. לאחר הרכבת הקורות, יש צורך לבטן את המרווחים שנוצרו בין הקורות (השלמת יציקה). גגנים אינם מבצעים יציקות כלל, ולכן קבלן השלד הוא היחיד היכול לבצע עבודה זו, מה גם שהיא עבודה בגובה ודורשת פיגום אשר לקבלן השלד קל יותר להעמיד.

בשל העובדה שבונים רבים אינם מגדירים עבודה זו כלל, ולא כחלק מעבודות השלד בפרט, הם נאלצים לשלם סכומי כסף גדולים לקבלן השלד.

מוטב להגדיר עבודה זו כבר בהסכם ההתקשרות עם קבלן השלד, ובכך לקבל ביטוי תמחירי נכון יותר.


ביטון משקופים עיוורים

אחת העבודות הנופלות בין הכיסאות בפרויקטים רבים היא ביטון המשקופים העיוורים של הדלתות.

משימה שאיש אינו נושא באחריות לבצעה. ובעיקר בשל חוסר ידיעתו של הבונה שיש צורך לבצע אותה. לכאורה היא נתפסת כעבודה של מרכיב המשקופים, אך מרכיב המשקופים איננו עובד כלל עם בטון.

לעומתו, קבלן השלד עובד עם בטון, אך אין לו כל קשר למשקופים. בשל אופי העבודה, רצוי שקבלן השלד יבצע אותה, ומוטב להכניס אותה לרשימת העבודות שלו בהסכם ההתקשרות (לפני ההתקשרות וכחלק מתיאור העבודות הנדרשות).


בורות חלחול

בורות חלחול הם בורות הנקדחים בחצר הבית. בתוכם מונחת מעטפת בד גאוטכני, במרכזם צינור שרשורי, ומסביבו חצץ.

בורות אלו מיועדים לניקוז מי הגשמים בגינה. אופי עבודת ההכנה של בורות הניקוז דומה יותר לעבודת קבלן השלד, אולם הם אלמנט באחריותו של קבלן האינסטלציה.

על פי רוב, קבלן השלד הוא זה שמכין אותם כי הם מצריכים קידוח, ונהוג לשלב את קידוחם עם קידוחי הכלונסאות של ביסוס הבית. עבודה זו איננה ברורה מאליה כעבודה של קבלן השלד, ויש להכניסה לרשימת עבודות הקבלן בהסכם ההתקשרות עמו. ביצוע עבודה זו בנפרד תהיה יקרה יותר.


חגורות בחדרים רטובים [לצורכי איטום]

חגורות בחדרים רטובים או במקומות שבהם יש צורך בהפרדה. מטרת החגורות ליצור הפרדה בין השטח הרטוב לבין שאר חללי הבית.

עבודות אלו נשכחות מאחור או שאינן מבוצעות כהלכה. נקודת תזמון ביצוען חשובה מאוד, בעיקר כדי למנוע מצב שבו בעלי מקצוע שונים חוצבים באזור החגורות כדי להעביר צנרת תשתית וכדומה.

זהו פרט נוסף שכדאי לדרוש במפרט מקבלן השלד.

חשוב לזכור  שבמרבית המקרים, ביצוע החגורות נכון רק לאחר הנחת התשתית. אך את זה כמובן יש לבדוק תמיד עם גורם מקצועי ולגופו של פרויקט.

Pen
>