תהליך הבקרה ההנדסי

תהליך בקרה הנדסי כמנגנון להשגת איכות ורמת גימור גבוהה

בניית בית זה תהליך ארוך ומורכב. בוני בתים רבים מקדישים משאבים עצומים ואת מיטב כספם בבחירת המתכננים הטובים ביותר, את המוצרים האיכותיים ביותר ואת בעלי המקצוע הטובים ביותר.

אולם בתהליך הבניה ישנו גורם אחד חשוב, שללא ביצועו, לא יעזרו האדריכל הטוב ביותר, או המהנדס המוכשר ביותר. ללא גורם זה, איכות החומרים שתבחר לא ממש תשפיע על התוצאה הסופית, וכך גם כאשר מדובר בבעלי המקצוע הטובים ביותר שידך תוכל להשיג – הבקרה ההנדסית.

תהליך הבקרה ההנדסית הוא תהליך יסודי ומקיף, שראשיתו בשלבי התכנון המוקדמים ביותר, והוא נמשך לאורך כל תהליך הבניה בפרויקט, באופן יומיומי ורציף.

בתהליך הבקרה ההנדסי, נבדקים כל חומרי הגלם בהם ישתמשו בעלי המקצוע השונים, מבוקרים שלבי הביצוע ואופן היישום המדויק של חומרי הגלם הללו על ידי בעלי המקצוע, נבדקת רמתם המקצועית האישית של בעלי המקצוע הנבחרים, ומנוהלים כל הפרוטוקולים המקצועיים בין שלב בניה אחד למשנהו.


תהליכי בקרת איכות והגדרת נקודות הבקרה

בפרויקט בניה ממוצע עובדים כ-30 בעלי מקצוע שונים, כל אחד בתחומו, כאשר ברבים מן השלבים ישנה חפיפה בין עבודות בעלי המקצוע, ובחלק מהשלבים ישנה משמעות כבדה לאיכות העבודה המבוצעת, שכן היא משפיעה על השלבים שיבואו אחר כך.

ביצוע איכותי ושימוש נכון בחומרי הגלם יתרמו רבות לבניה איכותית וללוח זמנים מסודר ורציף של הפרויקט. ביצוע לא איכותי או שימוש בחומרי גלם נחותים עלול במקרים מסוימים לגרום לתקלות חמורות עד כדי עצירת הפרויקט.

בכדי למנוע מצב בו הפרויקט מעוכב או נעצר כליל עקב תקלות או עקב ביצוע לא נכון, יש משמעות כבירה לתכנון נכון של תהליך הבקרה ההנדסי של הפרויקט.

יש להגדיר באופן מפורט ומדויק את השלבים הקריטיים ביותר בפרויקט, לבקר את עבודת בעלי המקצוע בעת ובסיום ביצוע שלבים קריטיים אלה, ולהמשיך לשלבים הבאים רק לאחר שהוכח כי השלבים הקריטיים בוצעו בצורה איכותית ומדויקת.

William A Foster

״איכות אינה במקרה; זו תמיד תוצאה של כוונה גבוהה, מאמץ כנה, תבונה וביצוע מיומן״

דוגמאות לליקויים בהיעדר בקרה הנדסית
דוגמאות בולטות לנקודות עצירה קריטיות ניתן למצוא בכל אחד משלבי הבניה
דוגמה 1- אי שימוש בניילון עבה בשלב יציקת רצפה

בשלב בנית השלד ויציקת הרצפה, אי שימוש ביריעות פוליאטילן (ניילון עבה) מתחת ליציקה, עלול לגרום לבריחת מים מתערובת הבטון, לגרום לבטון להתקשות מהר מדי, מה שיגרום ליצירת סגרגציה (היפרדות רכיבי הבטון) ולבעיות בחוזק הרצפה ובעמידותה לעומסים ורטיבויות. 

מעבר לכך תורמות היריעות למניעת עליה של מים מהאדמה אל תוך רצפת הבטון שמעליה, ושומרות על איכות האיטום של המבנה.

דוגמה 2- איטום גגות

איטום גגות, נקודה בולטת נוספת בה תהליך הבקרה ההנדסי יכול למנוע נזקים עתידיים אדירים. קידוח בגג מבנה שטוח, יגרום לחדירת מים דרך תקרת המבנה ולרטיבות מתפשטת בתקרה (קידוחים כאלה מתבצעים בעיקר לטובת עבודות מיזוג האוויר, אולם לא רק). בכדי למנוע בעיה כזו חובה להשתמש בפרט בניה המוכר בכינויו “מקל סבא” (היות והוא דומה מאד למקלות ההליכה המעוקלים בקצותיהם המשמשים מבוגרים). 

במקרים רבים לא מבוצע הפרט הנדרש והנזק הנגרם למבנה הולך וגדל עם השנים.

דוגמה 3- מערכת אלומיניום

נקודות קריטיות ניתן למצוא גם בשלבי הבניה המאוחרים כמו מערכות האלומיניום הנבחרות לבית. לא פעם מוגשות הצעות מחיר לבוני בתים, המתחרות על תשומת ליבו של בעל הפרויקט.

לא פעם משמעות המחיר התחרותי היא ויתור על חומרים איכותיים, או שימוש בפריטי פירזול ואבזור נחותים.

ריבוי הצעות המחיר, ההפרשים ביניהם, וריבוי הפרטים המקצועיים מקשים מאד על בחירת המערכת הנכונה, ולא פעם בוחרים בוני בתים מערכות בהתאם למחיר הנוח תוך התעלמות  (שלא באשמתם) מרמת האיבזור ומאיכות החומר.

התוצאה המתקבלת עשויה בהחלט להיות מערכת אלומיניום שלא תחזיק מעמד לאורך זמן, ותדרוש טיפול ואחזקה יקרים, או במקרים הפחות טובים החלפה שעלותה יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

בקרה הנדסית – כלי ניהולי ואופרטיבי להשגת איכות ורמת גימור גבוהה

התקלות שהוזכרו מהוות חלק קטן בלבד מטווח רחב מאד של תקלות אפשריות, שרק קיומו של תהליך בקרה הנדסי רציף ומקצועי יכול למנוע.

בתהליך הבקרה ההנדסי מתקיימות בדיקות מסוגים שונים הנוגעות הן לחומרי הגלם, והן לאיכות הביצוע של בעלי המקצוע השונים.

ככל שניסיונו המעשי של הגורם המבקר בתהליך גדול יותר, כך גדלים הסיכויים לבקרה איכותית ומקצועית יותר, וכתוצאה ישירה – מיעוט של תקלות וליקויים.

לסיכום ניתן לומר, כי לתהליך הבקרה ההנדסי ישנה השלכה קריטית על איכות המוצר המוגמר.

בכדי לבצע תהליך בקרה הנדסי איכותי יש צורך בידע הנדסי ומקצועי רב, שהוא בדרך כלל תוצאה של שנים רבות של ניסיון מעשי בשטח, מעבר להכשרה הפורמאלית הניתנת במוסדות האקדמיים.

במאמר זה הוזכרו מספר דוגמאות לליקויים אפשריים שתהליך בקרה איכותי יכול למנוע, אולם כאמור, לאורך פרויקט בניה הנמשך מספר חודשים, ובו משתתפים עשרות בעלי מקצוע, ספקים וגורמים אחרים, ישנן נקודות כשל אפשריות רבות.

גוף בקרה איכותי ומקצועי בהחלט יכול למנוע את רובן המוחלט של התקלות.

ויתור על תהליך בקרה הנדסי בפרויקט יגדיל משמעותית את מספר הסיכונים לליקויים ותקלות בפרויקט ויגרום לחוסר וודאות באשר לאיכות הפרויקט הן טווח הקצר והן לטווח הארוך.

אברהם לינקולן

"אם היו לי 8 שעות לחטוב עץ, הייתי מקדיש 6 שעות מתוכן להשחיז את הגרזן"

>